Module méthodologique de l’école doctorale
Avec Dr Alexandru Cernat - University of Manchester
Dates: 19, 26 février et 5 mars 2021 (10h00 - 17h00, pause 13h-14h)
Titre : « Introduction to multilevel Modelling with R » (en ligne)
La première journée est consacrée à la préparation des données pour les analyses multiniveau sur R, et les deux autres journées au modelling multiniveau.
Ce module requiert une connaissance de base avec R. En outre, les dernières versions de R et R Studio devront être installées sur les ordinateurs des participant·e·s.
Module thématique de l’école doctorale
Avec Verónica Benet-Martínez, Universitat Pompeu Fabra, Barcelone Plus
Dates: 29, 30 septembre & 1 octobre 2021 (10h00 - 17h00). En principe à UNIL, sinon Zoom
Titre : " Culture and Social-Personality Processes: Conceptual and Methodological Issues "
This workshop will examine a selection of issues related to the study of culture and social-personality processes (e.g., social cognition, attribution, values, personality broadly defined, identity, well-being, etc.). The seminars will summarize the state of the art work on these issues conducted by Verónica Benet-Martínez other researchers, with a special emphasis on methodological issues and theoretical developments (e.g., switch from a focus on between-group cultural differences to within-individual cultural dynamics, impact of multiculturalism and globalization on the individual, etc.).
An important goal of this course is to help students gain a better appreciation for the ways in which culture and the human psyche mutually constitute each other, and to enhance their ability to identify, quantify, and understand the role of culture and ethnicity on personality and social behavior.
Module thématique / méthodologique de l’école doctorale
Avec Robert V. Kail, Distinguished Professor Emeritus, Purdue University
Dates : 8 - 10 decembre 2021 (11h00-17h00) à l'UNIL
Titre : " Scientific writing in psychology "
The workshop consists of several lessons designed to help participants learn to write clearly, concisely, and gracefully. The workshop will be highly interactive: each lesson is organized around a single theme (e.g., how to convey emphasis); heuristics are introduced and illustrated, then participants practice those heuristics in an anonymous chat room.
The 7 lessons are:
1. Writing clearly
2. Conveying emphasis
3. Writing concisely
4. Constructing paragraphs
5. Writing an Introduction
6. Writing a Results section
7. Writing a Discussion
Ce module sera exceptionnellement limité à 12 doctorant·e·s. La présence durant l’intégralité du module est obligatoire. La participation active ainsi que la présence (sur place) durant l’intégralité du module feront office de validation du module. Le cas échéant, la priorité sera accordée aux doctorant·e·s qui pourront être présent·e·s durant les trois jours, et qui ont besoin de la validation de ce module pour terminer leur formation doctorale. Le module peut être validé soit comme un module thématique, soit comme un module méthodologique.
Module thématique de l’école doctorale
Avec Rosa Rodriguez-Bailón, Universidad de Granada
Dates: 4 - 6 avril 2022 à l'Université de Genève
Titre : " Social Inequality: a pervasive phenomenon with impactful psychosocial effects "
Economic inequality is one of the greatest challenges of our time. Social psychological research is crucial to understanding the consequences of economic disparities, analyzing the individual and group responses to it, and developing effective inequality reduction programs and policies. In my talk, I will present some evidence from our lab and others’ showing how economic inequality, and especially its subjective perception, may impact our lives creating a normative climate that gets individuals apart, increases social distance and triggers individual vs common goals. On the other hand, I will also show how the perception of economic inequality may also motivate us to reduce it when it is experienced more closely in our social networks. I will highlight the importance of social psychological analyses on individual and group cognitive and motivational processes triggered by economic inequality in understanding and proposing initiatives for redistribution.